زندگی متعادل برای قلب سالم

• میوه و سبزیجات ذاتاً چربی کمی دارند. میوه و سبزی نه تنها باعث ایجاد طعم و تنوع در غذا می‌شود بلکه حاوی فیبر، ویتامین و عناصر معدنی نیز هستند.

• کباب‌کردن و بریان‌کردن گوشت و مرغ، سالم‌ترین راه تهیه آن‌هاست. قبل از پختن، چربی اضافی و پوست آن‌ها را جدا کنید. قطعات نازک گوشت و مرغ را می‌توانید داخل ماهی‌تابه (بدون روغن) نیز بپزید. از یک ماهی‌تابه نچسب استفاده کنید تا نیاز به روغن نداشته باشید.

• حبوبات، حاوی فیبر و پروتئین بدون چربی و کلسترول (که در گوشت موجود است) می‌باشند. هر چند وقت یک‌بار، در دستور غذایی حبوبات را جایگزین گوشت کنید و غذایی مانند خوراک لوبیا را مصرف نمایید.

• شیر، دوغ و پنیر کم‌چرب مصرف نمایید. در هفته بیشتر از ۴ عدد زرده تخم‌مرغ استفاده نکنید (سفیده تخم‌مرغ یا ماده ای جایگزین استفاده کنید).

 

وزن ایده‌آل چقدر است؟

وزن ایده‌آل افراد مختلف متفاوت است. در این مورد با پزشک مشورت کنید. اضافه وزن باعث اعمال فشار بیش از حد بر قلب می‌شود. کاهش وزن باعث می‌شود که سلامت قلب حفظ شود. اگر لازم است که وزن را کاهش دهید، به خاطر داشته باشید که کاهش ۱۰ درصد از وزن باعث کاهش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

چرا ورزش برای سلامت قلب مفید است؟

ورزش عضله قلب را برای پمپاژ خون بیشتری در هر ضربان، قوی‌تر می‌کند. در نتیجه اکسیژن بیشتری به بافت‌های بدن می‌رسد و عملکرد کلی بدن بهبود می‌یابد.

همچنین ورزش باعث کاهش فشارخون و کلسترول بد (LDL) می‌شود، در نتیجه خطر بروز بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد. ورزش باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) نیز می‌شود و در نتیجه خطر حمله قلبی کاهش می‌یابد. (LDL باعث رسوب چربی در عروق (تصلب شریان) می‌شود و HDL چربی را از عروق خارج می‌کند).

ورزش همراه با رژیم غذایی مناسب، باعث کاهش وزن سریع‌تر می‌شود. همچنین ورزش منظم در افزایش سرعت سوختن کالری (حتی در حالت نشسته) نیز موثر است.

 

بهترین نوع ورزش برای قلب چیست؟

ورزش‌های هوازی (ایروبیک) باعث تنفس عمیق و سخت‌تر شدن کار قلب برای پمپاژ خون می‌شوند. همچنین، ورزش‌های هوازی مقدار ضربان قلب را افزایش می‌دهند (که باعث سوختن کالری بیشتر می‌شود). پیاده‌روی، آهسته یا سریع دویدن، شنا و دوچرخه سواری مثال‌هایی از ورزش هوازی هستند.

 

چه مقدار ورزش نیاز است؟

به‌طور معمول اگر ورزش نکرده‌اید، تلاش کنید ۴ الی ۶ مرتبه در هفته به مدت ٣۰ دقیقه ورزش کنید. ممکن است پزشک متناسب با شرایط شما، برنامه‌ی ورزشی خاص به شما توصیه کند. برای پیشگیری از آسیب، بهتر است یک روز درمیان ورزش و استراحت کنید.

 

چگونه می‌توان ورزش را در برنامه پرمشغله روزانه گنجاند؟

راه‌های زیادی برای افزایش ضربان قلب در طی روز وجود دارد. تعدادی از این راه‌ها به شرح زیر است:

• به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

• تا محل کار پیاده بروید، یا ماشین را در دورترین بخش پارکینگ پارک کنید تا مجبور شوید بیشتر پیاده راه بروید.

• با سرعت بیشتری راه بروید.

• کارهای خانه را سریع‌تر و بیشتر انجام دهید (برای مثال هر روز جارو بکشید).

/ 9 نظر / 16 بازدید
علوم اجتماعی ششتمد

با سلام. بستگی به حجم و تنوع مطالب شماداره ولی اگه روستاها جدا باشه بهتر معرفی میشن. ما منتظریم. تشکر

سفیران نور

سلام به امید اون روز به امید اون روزی که آتیش دل بچه شیعه ها با انتقام حضرت صاحب از ظالمین و ضاربین و قاتلین بی بی خنک بشه....

منصور

عشق یعنی سیلی و ضرب غلاف عشق یعنی عین یعنی شین و قاف عشق یعنی سیر از دنیاشدن عشق یعنی معنی غوغاشدن عشق یعنی دیدن مردی ز زن عشق یعنی روح واحد در دو تن عشق یعنی سرو باغ یاس بین عشق یعنی چشمه احساس بین عشق یعنی عاشق گوهرشدن عشق یعنی پشت در کوثر شدن عشق یعنی قل هو الله احد فاطمه علیها السلام به روایت اهل بیت(ع).............منتظرم

jeniffer

[ناراحت][افسوس][قهر]

اسحاق

سلام مطالب آموزنده ایه، ولی کو گوش شنوا؟![نیشخند]

یوسف

مطلبت قشنگه و مفید اگه عمل کنیم[سوال] من اپم یه سری به ما بزن منتظرتم[گل]

ی روستایی

سلام پس چرا وبلاگت همچینه ادم جونش در میاد تا لود بشه

منصور

فاطمیه یعنی:' فاطمیه فصل بیعت با علی است ، جرم زهرا گفتن یک یا علی است' فاطمیه یعنی: 'و الله ان قطعتموا یمینی‏ انی احامی ابدا عن دینی‏' .. فاطمیه یعنی: ' لا فتی الا علی ..' ما گوشه نشینان غم فاطمه زهرا (س) ایم.............منتظرم